За повідомленнями російських ЗМІ, газопровід «Північний потік-2» сертифікований, заповнений технологічним газом і готовий до початку комерційної експлуатації. Зупинка за малим — дозволом регулятора, що гальмується німецькою стороною. Скоро ми дізнаємося, чи це постановочне гальмування, чи в Берліні справді намагаються дотриматися, бодай формально, процедури видачі дозволу. Але, незалежно від цього, в питанні російських газових потоків через Чорне море і Балтику лишаються білі плями. Зокрема стосовно можливостей використання їхніх коридорів і супутньої інфраструктури зовсім не з метою ведення газового бізнесу. І йдеться не тільки про загрозу додаткової мілітаризації Росією Балтики під приводом захисту новозбудованої критичної енергетичної інфраструктури від «агресивних дій з боку США та НАТО», а й про створення Росією прихованих переваг, аби позбавити Альянс домінування на Балтійському ТВД.
Прихована активність
Останніми роками в публікаціях українських, польських та американських видань відзначалася активність певних підрозділів російського ВМФ в зоні коридорів морських газопроводів, а також той факт, що на захоплених в України видобувних платформах на Чорному морі встановлені радари й гідроакустичні системи, які дозволяють РФ контролювати підводний і надводний простір. Звісно, радари типу «Нева», встановлені на платформах, впадають у вічі. А те, що робиться під водою, не таке помітне. Однак, як відомо, немає нічого таємного, що не стало б явним.
Тепер, завдяки моніторингові відкритих і корпоративних джерел, з’являються цікаві подробиці. Під час завершального етапу робіт із добудови газопроводу «Північний потік-2» — з 10 квітня по 30 серпня 2021 р. — в зоні їх виконання були помічені військовослужбовці окремих спеціальних частин Військово-морського флоту РФ. Зведена група спеціального призначення в кількості 18 осіб перебувала почергово на борту цивільних суден Морської рятувальної служби Федерального морського агентства Міністерства транспорту РФ — буксиру «Капитан Беклемишев» та багатофункціональних аварійно-рятувальних суден «Спасатель Карев» і «Бахтемир».
Учасники зведеної групи були ідентифіковані як такі, що належать до деяких особливих частин ВМФ РФ:
— група з чотирьох осіб Головного управління глибоководних досліджень МО РФ (ГУГД), або військова частина № 45707 з головного підрозділу ГУГД, що базується в Петергофі;
— група з семи осіб 313-го Окремого загону спеціального призначення по боротьбі з підводними диверсійними силами Балтійського флоту ВМФ РФ (базується в м. Балтійськ поблизу Калінінграда);
— група з семи осіб 342-го аварійно-рятувального загону Балтійського флоту ВМФ РФ (базується в м. Балтійськ).
Що собою являє в/ч 45707? Це одна з найбільш засекречених військових частин РФ, яка планує й виконує спеціальні підводні операції. Гідронавти ГУГД займаються розвідувальною діяльністю — прослуховують кабелі зв’язку, встановлюють на морському дні різноманітне обладнання, а також збирають уламки кораблів, літаків та супутників — як своїх, щоб не потрапили до чужих рук (НАТО), так і чужих, для отримання інформації про рівень технологічних розробок імовірних противників (НАТО). ГУГД також займається плануванням і попередньою підготовкою масштабних диверсій на трансатлантичних волоконно-оптичних лініях зв’язку (ВОЛЗ) між Європою та Північною Америкою на певний час «Ч», коли Росія вирішить завдати удару по НАТО.
Підвищена активність зведеної групи спостерігалась у виключних морських економічних зонах Данії та Німеччини в зоні проходження підводних ВОЛЗ «Baltica» (сполучає Польщу, Швецію, Данію) та «Denmark — Poland-2» (сполучає Польщу з островом Борнгольм). Підозріла активність спостерігалась у коридорі 2–3 милі від трубопроводу. Балтика має чимало підводних комунікацій — і ВОЛЗ, і силові кабелі.
Спеціальне обладнання
У цьому випадку увагу привертає не тільки персонал, а й судна, на борту яких перебувала зведена група. «Бахтемир» — найновіше російське судно свого класу, яке надійшло до морських рятувальних сил у 2019 р., обладнане мобільною водолазною станцією швидкого розгортання для спуску водолазів на глибини до 60 м та телекерованим безекіпажним підводним апаратом легкого типу МСС-3000. Його особливість полягає в тому, що він оснащується маніпуляторами з тросорізами, ножами та різаками. Саме те, що потрібно для виконання диверсій на ВОЛЗ.
Окрім МСС-3000 на борту «Бахтемира», група мала власний телекерований підводний апарат «Марлин-350», призначений для виконання різноманітних підводно-технічних робіт, у тому числі з кабелями, на глибинах до 350 м. Для неглибокої Балтики цього достатньо. Апарат також оснащений маніпулятором хапального типу і перебуває на озброєнні ВМФ ЗС РФ згідно з таємним наказом міністра оборони №574 від 30.09.2015 р.
Формально на зазначені судна було покладено виконання охоронної функції для суден-трубоукладачів — «Фортуна» та «Академік Черський». Водолазна група виконувала також певні моніторингові завдання, пов’язані з фіксуванням правильності укладення трубопроводу на морському дні.
Водночас, 21 квітня було зафіксовано передачу спеціальних вантажів на борт «Бахтемира» з борта катера «Bercut L-DC Arctica» і 8 травня — на рейді порту «Калінінград» — з борта судна постачання «Ясний». Здійснювалось це у нічний період. Тобто вантажовідправник і вантажоотримувач намагалися діяти максимально приховано.
Рекогносцировка?
Коридори обох потоків — і «Північного потоку», і «Північного потоку-2» — наближають РФ до районів здійснення актів прихованого втручання і диверсій на стратегічно важливих військових та індустріальних об’єктах країн НАТО, підводних комунікаціях. Це стосується насамперед військово-морських баз балтійських країн — членів Альянсу, Швеції і Фінляндії, морських портів, а також СПГ-терміналів у Свіноуйсьце (Польща) та Клайпеді (Литва). Для цього можуть бути задіяні підрозділи морського спецназу Балтійського флоту РФ (561-й загін), гідронавти ГУГД.
Проведення спеціальних операцій значно полегшують наближеність «Північного потоку» до районів, де містяться їх об’єкти, та можливість обґрунтування російської присутності наявністю протяжної трубопровідної системи, безперебійна робота якої потребує технічного нагляду, що може бути використано і для військових потреб. Тим більше якщо будуть задіяні цивільні багатофункціональні судна, які не привертають особливої уваги.
Схоже, зведена група виконувала рекогносцирувальні роботи з підготовки до встановлення засобів знімання інформації з означених вище європейських ВОЛЗ, а також місць розміщення гідроакустичних станцій для контролю підводного простору західного сектора Балтійського моря в рамках створюваної в РФ «Единой государственной системы освещения надводной и подводной обстановки «Гармония».
Підводна інфраструктура «Північного потоку» може бути використана Росією для повної ситуаційної обізнаності й оптимального використання сил Балтійського флоту, що знівелює потенціал військової переваги сил НАТО в регіоні. Її місце у згаданій вище глобальній системі «Гармония» можна визначити як компонент інформаційного модуля «Гидроакустическое информационное обеспечение ВМФ и ФПС России» в «Военном контуре Единой системы освещения информации о морской обстановке (ВК ЕСИМО)». Оператор — Центр «Гидроакустика» як засекречений підрозділ збору гідроакустичних даних. Місце розташування Центру — невідоме.
Вищенаведене свідчить: звичної для морських газотранспортних систем традиційної технічної сертификації недостатньо, якщо йдеться про російські проєкти. Очевидно, що потрібна додаткова сертифікація підводних газопроводів, для чого РФ має забезпечити надання прибережним країнам у зоні Балтики (країнам НАТО, Фінляндії та Швеції) повної інформації щодо особливостей функціонування системи технологічного зв’язку газопроводу, системи управління, надати доступ для перевірки коридорів трубопроводів і можливість верифікаційних інспекцій у будь-який час. Без цього не може бути мови про запуск газопроводу в експлуатацію. Настав час рішучих превентивних дій із боку Альянсу, щоби Балтика не стала російським озером, як це відбувається в Чорному морі.