У найближчі дні в парламенті може бути розглянутий законопроект про накопичувальних пенсії – №2683. На одному з останніх засідань уряду було вирішено просити Верховну Раду розглянути його як першочерговий і повністю прийняти до кінця 2020 року.
Що пропонує законопроект
Сайт “Сегодня” вже розповідав про те, який механізм обов’язкового пенсійного накопичення (другого рівня пенсійної системи) пропонує цей законопроект.
Коротко нагадаємо: на перших порах існування другого рівня пенсійної системи пропонується 3% зарплати перераховувати на особистий пенсійний рахунок працівника (1% – з суми, яку отримує працівник, і 2% платить роботодавець).
При цьому, щоб не збільшилася податкове навантаження на бізнес, передбачається знизити розмір внесків до солідарної системи – ЄСВ – на ті ж 2%. Згодом відсоток відрахувань може бути збільшений до 7%.
Для координації роботи другого рівня пенсійної системи законопроект пропонує створити нову юридичну структуру – Пенсійне казначейство. По суті, ще один Пенсійний фонд.
Але при цьому гроші учасників системи будуть зберігатися в банках. А розпоряджатися ними (інвестувати, змушувати працювати) будуть компанії-адміністратори – по аналогії з тим, як це відбувається зараз в системі добровільного пенсійного накопичення (третьому рівні пенсійної системи).
Однак експерти передбачають, що в процесі розгляду законопроекту система другого рівня пенсійного забезпечення може суттєво змінитися.
Зокрема, Міністерство соціальної політики наполягає, щоб були враховані його пропозиції, а вони фактично пропонують зовсім іншу структуру другого рівня пенсійного забезпечення.
Що може змінитися
1. Старт пенсійних відрахувань.
Законопроектом передбачено, що він вступить в силу з 2021 року, а пенсійні відрахування почнуть стягуватися з 2023 року. Але, по-перше, законопроект вже майже рік пролежав у парламенті, так що законодавчу базу тепер навряд чи встигнуть підготувати до 2021 року.
Проте Мінсоцполітики пропонує прискорити запуск системи. Тобто почати стягувати платежі не з 2023, а з 2022 року.
Якщо законопроект остаточно ухвалять до кінця 2020-го, внески на особистий пенсійний рахунок почнуть брати з 1 січня 2022 року.
2. Від Пенсійного казначейства можуть відмовитися.
На етапі обговорення законопроекту найбільші заперечення викликала ідея створення Пенсійного казначейства. Експерти висловлювали побоювання, що це призведе до монополізації системи і створить високі корупційні ризики. А крім того, потребує багато грошей з бюджету для створення нової юрособи з нуля.
На думку багатьох, впроваджувати обов’язкове пенсійне накопичення цілком можна на базі існуючої пенсійної інфраструктури.
У Мінсоцполітики також пропонують вводити обов’язкове пенсійне накопичення на базі вже існуючої пенсійної інфраструктури. Це прискорить запуск системи і дозволить уникнути зайвих витрат, вважають в міністерстві.
Як може виглядати система
Державне казначейство буде приймати внески, вести їх облік, перераховувати частину грошей в ПФУ.
Пенсійний фонд буде відповідати за персоніфікацію цих внесків, використовуючи Реєстр застрахованих осіб в якості бази для централізації інформації за принципом “єдиного вікна”.
Державна податкова служба буде контролювати сплату внесків.
Накопичувальні (недержавні) пенсійні фонди і компанії з управління активами будуть здійснювати накопичення, управління, адміністрування активів.
Що буде, якщо “передумають”
Нагадаємо: питання про введення обов’язкового накопичувального пенсійного забезпечення в Україні вперше було піднято в 2003 році, але з цього часу постійно відкладався. Законопроект №2683 теж вже залежався в Раді. Він був поданий ще в грудні минулого року, проте до його розгляду парламент поки не приступав.
Моделювання Світового банку показує, що при нинішній системі через 15 років пенсії в середньому становитимуть лише 22% від зарплати – при міжнародному стандарті 40% (зараз в Україні пенсії відповідають 29% середньої зарплати).
З введенням обов’язкового пенсійного накопичення пов’язують і створення повноцінного фондового ринку в Україні. Передбачається, що пенсійні заощадження громадян зможуть здійснювати оборот на цьому ринку і в разі успіху обростати відсотками.
Проте закон забороняє компаніям, які будуть працювати в системі обов’язкового пенсійного накопичення, гарантувати вкладникам, що вони отримають свої гроші з відсотками.