Що роблять кінотеатри для виживання без глядачів і кінопрем’єр?

Вирішуючи кінотеатрам знову відкритися з 2 липня, Кабмін розраховував, що індустрія зможе швидко почати працювати «в прибуток». Чому оптимістичні плани не втілилися в життя? – УНІАН розповіли представники українських кінотеатрів.

Навесні і на початку літа цього року подивитися фільм на великому екрані не було ніякої можливості – карантин. В цей час кінотеатри несли колосальні витрати, адже все одно платили оренду і зарплати співробітникам. «З більшістю орендодавців ми змогли домовитися про пільгові умови, але не з усіма. У компанії нікого не звільнили, платили співробітникам зарплату, нехай і менше звичайного. Люди – найцінніший ресурс », – розповідає генеральний директор мережі« Планета кіно »Наталія Байдан.

Навесні «Планета кіно» продавали сертифікати на квитки на період після закінчення карантину. «Звичайно, з фінансового боку сертифікати не змогли б закрити витрати. Але з точки зору підтримки глядачів було чудово. Продавши якусь кількість сертифікатів, ми зрозуміли, що глядачам не все одно, переживемо ми COVID чи ні », – додає вона.  

Про роботу після локдауна

Уряд планував відновити роботу кінотеатрів з 10 червня. Але дату переглянули, в тому числі, через перенесення світових і українських кінопрем’єр. Тому до життя «велике кіно» в Україні повернулося тільки 2 липня. Планувалося, що це дозволить індустрії заробити. Принаймні, такі прогнози висловлював міністр культури і інформаційної політики Олександр Ткаченко: «За прогнозами, нова дата дозволить індустрії відновити роботу вже в прибуток. А відвідувачі, в свою чергу, нарешті отримають можливість безпечного перегляду фільмів в кіно з дотриманням санітарних норм ».

Власне, працювати кінотеатри почали з урахуванням нових реалій і повинні були виконати ряд умов – наповнюваність не більше 50% місць, обов’язкові місця для дезінфекції рук при вході, масковий режим.

«Якраз на дати, наближені до відкриття, 2 липня, ми чекали серйозні голлівудські релізи. Але студії відклали прем’єри. З великих залишалося тільки два фільми – «Тенет» Warner Bros і «Мулан» Disney », – згадує Генеральний директор мережі кінотеатрів« Лінія кіно »Олександр Рудаков.

Вийшло так, що влітку і на початку осені (традиційно “мертвий” сезон для кіношників) кінотеатрам елементарно було нічого показати глядачеві. Гучних прем’єр не було, тому всі три місяці посткарантінной роботи кінотеатрів їх відвідувало мало людей. «Порівнюючи з докарантінним рівнем, відвідуваність впала в п’ять разів», – зазначає Рудаков.

«Ми генерували збитки в липні, в серпні (нехай вже не такі великі). Наші витрати досить високі, а доходи і продажу квитків – низькі. Дуже повільно виходимо з кризи », – говорить Наталія Байдан.

Зараз кінотеатри мережі «Планета кіно» переважно працюють з фільмами європейських або незалежних студій. Як і багато інших мереж, повертають на екрани старі фільми. Наприклад, перед показом «Тенета» Крістофера Нолана у них пройшов показ його культового фільму «Початок». «Якщо чесно, не очікували такого успіху від повтору стрічки», – зізнається Байдан


Оскільки жовтня теж пройде без великих прем’єр, «Планета кіно» обговорює з дистриб’юторами повернення на екрани іншого успішного фільму. «Це певний інсайд … Ми спілкуємося з дистриб’ютором, який представляє в Україні Warner Bros, про можливе повернення на екрани певних частин« Гаррі Поттера ». Не знаю, чи вийде у нас, але працюємо над цим », – розповідає генеральний директор мережі Наталія Байдан.

У свою чергу, «Лінія кіно» домовилася з українськими дистриб’юторами і надала гостям можливість подивитися українські фільми, які вже були в прокаті. На повторні покази навіть додатково знизили ціни, але глядач не пішов. «Зараз найбільші дистриб’ютори представляють невеликі релізи дрібних голлівудських виробників. Але це не той «рейтинг очікування», який би зробив касу і привернув людей в кіно », – упевнений генеральний директор мережі Олександр Рудаков.

На його думку, багато глядачів ще бояться відвідувати публічні місця через коронавируса. Крім того, на відвідуваність впливає економічна ситуація: «При її погіршенні, витрати населення на розваги скорочуються в першу чергу. Хоча кіно і залишається найдоступнішим видом дозвілля. Наприклад, ми не піднімали ціни на квитки після відновлення роботи »


Директор київського кінотеатру «Жовтень» Юлія Антипова теж говорить про зниження відвідуваності і, відповідно, доходів. Варто зазначити, що цей кінотеатр вважається артхаусним. Тому відсутність гучних голлівудських прем’єр, здавалося б, не повинно було дуже негативно відбитися на роботі кінотеатру. Але …

«Так,« Жовтень »- це невелика сформована аудиторія, яка більше чекає не блокбастери, а авторське кіно. Але через карантин і кризи ці люди постраждали фінансово. Тобто, вони хотіли б до нас прийти. Але просто немає грошей на відвідування кінотеатру », – підкреслює Антипова.

Про плани по виживанню

«Важко говорити, як ситуація буде складатися далі. Якщо знову введуть жорсткий карантин і закриють кінотеатри, можемо це не пережити. Наша мережа одна з найефективніших, але навіть нам буде дуже важко. Адже ми зібрали збитків на суму, мабуть, більш 50 млн гривень. Куди далі? », – міркує Наталія Байдан. 

За її словами, обнадіює лише те, що у представників кіноіндустрії зберігається активна комунікація з Мінкультом, МОЗ та парламентом. І все сторони розуміють складності, з якими доводиться стикатися в зв’язку з пандемією. 

«Ми робимо все, щоб кінотеатри залишалися комфортними для глядача. Дотримуємося і контролюємо всі належні заходи безпеки », – підкреслює Байдан.

Всі гравці українського кіноринку продовжують чекати Голлівуд, який через пандемію коронавируса практично не працює. «На тлі непереконливих зборів« Тенета »студії продовжили переносити прем’єри фільмів. Вони притримують готові фільми і чекають, коли відкриються кінотеатри в США », – розповідає Байдан.

«У жовтні мала вийти стрічка« Смерть на Нілі »- перенесена на грудень. «Чудо жінка» – також перенесена на грудень. Дуже чекаємо «Бонда» в листопаді, щодня дивлюся новини з однією думкою: «Аби перенесли». Адже глядач чекає велике кіно на великому екрані », – додає вона (на момент виходу публікації реліз нового фільму про Бонда« Не час помирати »знову відклали – на квітень 2021 року – УНІАН).

Мережа кінотеатрів «Лінія кіно» також продовжує виживати. Зменшують кількість сеансів і виходи співробітників, домовляються з ТРЦ про пільги з оплати оренди (велика частина кінотеатрів мережі розташовані на території торгово-розважальних центрів). Також подали заявку на грант від Українського культурного фонду (РКФ) за програмою «Культура в часи кризи: інституційна підтримка». Сподіваються частково покрити завдані в зв’язку з введенням карантинних обмежень збиток. «Для нас дуже важлива ця підтримка. Без неї буде важко пережити цей період », – зазначає Олександр Рудаков.

Основна мета даної конкурсної програми від УКФ – допомога галузі на покриття боргових зобов’язань, що виникли в умовах коронакрізіса, а також на покриття операційних витрат до кінця року. Бюджет програми – близько 580 млн гривень. Кошти мають бути розподілені між секторами культурних і креативних індустрій. На кіновиробництво і кінотеатри виділяють 100 мільйонів гривень.

З 30 липня по 28 серпня тривав основний конкурс і подача заявок. Але оскільки заявок прийшло трохи і більше половини передбачених коштів залишалися непокритими, на початку вересня фонд оголосив другу, а потім і третю додаткову конкурсну хвилю. Подавати заявки на грант можна до 12 жовтня включно. Вся інформація про те, хто може податися, цілі і терміни реалізації проектів представлена ​​на сайті Українського культурного фонду.

Ірина Петренко

Джерело